Cover

lørdag den 3. november 2012

Macaons Vol. 1



Så skulle det prøves, jeg har længe gået og drømt om at prøve at lave macarons, meeeen jeg har ikke tørre springe ud i det :)
I dag var dagen hvor jeg kunne nusse rundt med det herhjemme. Efter at have søgt på nettet, besluttede jeg hvilken opskrift jeg skulle bruge, tak til Himmelske Kager Som leverede opskriften på macaronsne og chokolade ganachen
Men det gik ikke helt som det skulle, overfladen på dem var perfekt, kun en krakeleret. Men det var får våde, så det var super svære og holde styr på da de skulle pippes ud. Så hævede de ikke nok, og jeg tror min ovn var skruet får høj op. Efterfølgende har jeg læst lidt mere, og hørt nogen sige at bruger man varmluftovn skal den kun stå på 125 grader.



 Her er et billede af alle ingredienserne

Opkriften:
120 g mandelmel
220 g flormelis
100 g æggehvider
25 g sukker

Tænd ovnen på 125 grader.

Smut mandlerne, og varm dem i ovnen ved 125 grader. Sørg for det er helt tørre, men de må IKKE tage farve. Mal dem til helt fint mel, sigt det evt får at få de store stykker væk. Bland formelis og mandelmel, sørg for det er rørt godt sammen.
Pisk æggehviderne næsten stive sammen med sukker. Vend forsigtigt mel blandingen i æggehviderne til du får en ensartet masse.



 Lidt tættere på mandelmel bland med flormelis, min mandelmel 
var ikke tør nok, derfor klumper det lidt


Fyld dejen i en sprøjtepose, og lav cirkler på størrelse med en 5 på bagepapir. Du kan evt tegne cirkler på papiret inden, og vende det så du ikke får blyantstreger på kagen. Bank bagepladen i bordet et par gange, og lad dem stå ude og tørre i ca 30 min inden de bages
Bage dem i 15-20 min i en forvarmet ovn ved 125 min. Gå ikke forlangt væk, hold nøje øje med dem. det må ikke tage farve, men det skal også selv kunne slippe pabepapiret. Klister de til papiret har det fået for lidt, klister de og har taget lidt farve, har ovnen været for varm.

Chokolade ganache


250 ml piskefløde
250g chokolade ca 40-50%

Hak chokoladen så fint som muligt. Bring fløde stille og rolige i kog, når det koger, hæld det over chokoladen. Lad det hele stå uden at røre i det ( det er svært ), efter 5 min begynd at rør fløde og dem smeltet chokolade sammen, så det er helt blandet, stil det kold, i køleskabet f.eks. Når konsistensen er tyk og ikke flydende mere er den klar.




 Det færdige produkt, de var ikke sååå flotte med de kunne spises :)

Vi prøver bare igen i morgen, med mandler der et helt tørre, og så prøver jeg lige en opskrift jeg har set på YouTube.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar